Feed Instagrama, który zbuduje Ci lepsze zasięgi
Chcesz mieć feed, który nie tylko przyciągnie, ale i zatrzyma na dłużej innych użytkowników Instagrama? Czy wiesz, jak sprawić, by Twoje zdjęcia stały się swoistym perpetuum mobile, dzięki któremu będzie rosnąć liczba Twoich followersów? Jak poprawnie używać hashtagów? Jeśli tak, to gratulacje. Jeśli nie, dowiesz się o tym z tego wpisu!
Ostatnia aktualizacja wpisu: 14 listopada 2020 roku.
Spis treści
- Co to jest Feed?
- Plan i strategia Twojego Feed’u na Instagramie – od tego zacznij
- Styl i oprawa wizualna Twojego profilu na Instagramie
- Hashtagi – czym są, po co je stosujemy i jak robić to dobrze
- Jak planować i testować przyszły wygląd swojej siatki zdjęć? – Swojego Feed Instagrama
Niektórzy nie przywiązują dużej wagi do tego, jak wygląda ich profil na Instagramie. Ich feed instagrama jest po prostu spontanicznym zlepkiem uwiecznionych chwil. I tak też można!
Są również osoby, które Instagrama traktują bardzo poważnie. Dla nich Feed Instagrama jest rzeczą świętą. Wyznaczają sobie strategię i realizują ją krok po kroku. Na takim Instagramie jest spójność, porządek, a to wręcz pieści nasze oczy i nakłania do kliknięcia “follow”. Osoby prowadzące profil w tak przemyślany sposób zazwyczaj są influencerami lub mikroinfluencerami. Ale nie zawsze.
Aby mieć świetny feed Instagrama, wcale nie musisz prowadzić marki osobistej na Instagramie. Możesz to robić z czystej przyjemności. Po prostu. Bo lubisz ładne rzeczy.
Co to jest Feed?
Feed z angielskiego oznacza „karmić” więc przedstawię Ci to bardzo prosto, a wręcz kulinarnie. W przypadku instagrama, Feed to cały Twój wizualny materiał , którym karmisz swoich odbiorców. Jest to Twoja wizualna szachownica zdjęć i filmów, którą widzisz po wejściu na swój profil.
Plan i strategia Twojego profilu na Instagramie – od tego zacznij
Rozpocznij od zaplanowania strategii i tematu Twojego profilu. Zwłaszcza jeżeli Feed Instagrama traktujesz biznesowo lub rozwijasz markę osobistą.
Nie podpowiem Ci, jak ma wyglądać część merytoryczna Twojego profilu. Jeżeli chcesz iść w kierunku biznesowym, lub planujesz rozwijać markę osobistą – ustalenie strategii, tematyki konta jest najważniejsze w całym procesie.
Dlaczego to jest takie ważne? Przede wszystkim Ponieważ wiedza i wartość merytoryczna Twojego profilu może być bardziej wartościowa i atrakcyjna dla odbiorcy niż to, jak wygląda Twój feed pod względem wizualnym.
Jeżeli chcesz prowadzić Instagrama biznesowo lub w celu budowania własnej marki, ustaw typ swojego konta na firmowe – pozwoli Ci to na dostęp do bardzo ważnych statystyk!
Jak się za to wszystko zabrać? Weź czystą kartkę. Zacznij od odpowiedzenia sobie na kilka ważnych pytań, które znajdziesz poniżej. Gdy skończysz, spójrz na to z dystansu i zastanów się. Klikniesz follow gdy trafisz na taki profil? Myśl w tym zadaniu jak swój przyszły obserwujący.
Kilka pomocnych pytań od których warto zacząć
- Dlaczego chcę rozwijać swoje konto na instagramie – Swój Feed Instagrama?
- Jakie są moje oczekiwania i cel?
- Co wartościowego mogę przekazywać moim obserwatorom (np czy moje wpisy rozwiązują jakiś problem?)
- O czym chcę pisać i co chcę pokazać?
- Ile mogę poświęcić czasu na prowadzenie swojego konta?
Ostatnie pytanie jest bardzo ważne. Jeżeli nie jesteś w stanie systematycznie prowadzić swojego profilu, daj sobie spokój. Systematyczność to klucz.
Styl i oprawa wizualna Twojego profilu na Instagramie
Ładne obrazki przyciągają uwagę. Oprawa wizualna to drugi czynnik, który może być dopełnieniem Twojego sukcesu na Instagramie – droga do pięknego Feed’u Instagrama. Dlatego zaplanuj swój kadr. Stwórz kompozycję. Zwróć uwagę na światło. Niech scena, którą uwiecznisz, będzie przykuwała uwagę. Temat jak robić atrakcyjnie wizualne zdjęcia to temat na osobny wpis.
Kiedy mamy już ładny obrazek, ale chcesz nadać mu spójnego charakteru, pomyśl o tym teraz, bo później będzie za późno. Chodzi o zbudowanie klimatu i atmosfery. Zastanów się czy Twoje zdjęcia powinny mieć zimne barwy, cieplejsze, może w stylu retro, czarno-białe, kontrastowe, wygaszone itd. Jeżeli nie potrafisz się zdecydować, poszukaj inspiracji – w końcu to nie grzech.
Kiedy już wiesz jak chcesz, aby wyglądały Twoje zdjęcia, z pomocą mogą przyjść gotowe filtry do zdjęć – presety, zwane inaczej ustawieniami prodefiniowanymi programu Lightroom. Lightroom to darmowa aplikacja, którą zainstalujesz na swoim telefonie.
Nie przejmuj się, jeżeli robisz zdjęcia wyłącznie telefonem i nie posiadasz drogiej lustrzanki. W dzisiejszych czasach smartfon + odpowiednie światło, dobry kadr + lekka obróbka zdjęcia w zupełności wystarczy, aby Twoje zdjęcia zwróciły uwagę.
Jak przyspieszyć obróbkę zdjęć jednym kliknięciem, zachowując konkretny, spójny styl – Presety Lightroom
Jestem zwolennikiem pełnej kontroli nad obróbką zdjęć, dlatego polecę Ci aplikację Lightroom mobile. Możesz pobrać ją za darmo na swój telefon jako aplikację mobilną. Wystarczy w Google Play lub AppStore wpisać Lightroom i odrazu znajdziesz aplikację, o którą chodzi.
Lightroom pozwala na instalowanie filtrów do zdjęć i ich używanie na swoich fotografiach. W zasadzie wystarczy otworzyć zdjęcie, wybrać preset, a Twoje zdjęcie zmieni się nie do poznania a tym samym Twój Feed Instagrama. Zobacz poniżej jakie możesz uzyskać efekty, korzystając z moich autorskich filtrów do zdjęć, które znajdziesz w zakładce “sklep”.
Chcesz wiedzieć więcej na temat Lightrooma i presetów? Zobacz mój wpis: Instrukcja – Jak zainstalować Presety na telefonie w aplikacji Lightroom Mobile
Jak widzisz, presety dają dużo możliwości. Warto skorzystać z tej opcji, aby nadać spójności Twoim zdjęciom. Kupując jakikolwiek z moich presetów, do zamówienia dostajesz instrukcję PDF, która poprowadzi Cię krok po kroku z instalacji filtrów do zdjęć. Zawsze możesz skorzystać w mojej pomocy – po prostu napisz do mnie na Instagramie, Facebook’u lub mailowo.
-
Christmas Time – Preset29,90 zł
-
Pumpkin – Preset29,90 zł
-
BLACK & WHITE – Preset29,00 zł
-
AMBER – Preset29,90 zł
-
MORNING – Preset29,90 zł
Lista przydatnych aplikacji, które zmienią Twój Feed Instagrama i Instastories!
Załóżmy, że już wiesz, jak ma wyglądać Twój Feed Instagram’a. Czas więc na znalezienie odpowiedniego programu, który pomoże Ci dostosować wizualnie zdjęcia do ustalonych założeń. Do wyboru masz naprawdę sporo aplikacji, które bez problemu zainstalujesz na swoim telefonie. Nie będę linkować do niżej wymienionych aplikacji. Poszukajcie ich po nazwie w swoich marketach na telefonie.
Aplikacje do obróbki zdjęć:
- Adobe Lightroom Mobile – polecam głównie skupić się na tej aplikacji
- Instagram – zgadza się! Sam Instagram zawiera w sobie dużo ciekawych filtrów
- VSCO
- InstaSize
- Google Snapseed
- PicsArt
Dodatkowe aplikację do obróbki + efektów specjalnych:
- Pixaloop – wprawisz w ruch statyczne zdjęcie
- LD – efekty świetlne, słońce, odblaski, mgła, deszcz, śnieg itd.
- 1998 CMA – efekt starych zdjęć
- VHS – filmy i zdjęcia jak nagrane starą kamerą VHS
- Tezza – fajny szum na zdjęciach + inne opcje
- Afterlight – efekty świetlne + inne opcje
- Prequel – masa bardzo fajnych opcji
Aplikacje do tworzenia ciekawych Instastories:
- Unfold
- StoryArt
- StoryChic
- Nichi
- Mojo
Uwaga, wszystkie te aplikacji posiadają wewnątrz opcję płatne – po prostu je omijamy 🙂
Hashtagi – czym są, po co je stosujemy i jak robić to dobrze
Hashtagi są wręcz konieczne, aby Twoje opublikowane zdjęcia czy filmy na Instagramie mogły zostać odnalezione. Kategoryzują Twoje materiały i pozwalają zwiększyć liczbę wyświetleń do pokaźnych numerów! Na pewno miałeś okazję używać hashtagów, ale czy wiesz, jak robić to prawidłowo?
Przedstawiam Ci kilka rad, których warto przestrzegać:
- Staraj się umieszczać hashtagi na końcu wpisu lub w pierwszym komentarzu. Tak będzie estetyczniej. Uwaga! Jeżeli wrzucasz hashtagi w komentarzu, możesz to zrobić maksymalnie do około 25 sekund po publikacji posta. Później algorytm może ich nie uznać.
- Jeżeli Twoje konto dopiero się rozwija, nie wybieraj hashtagów, które są bardzo popularne (np. takie, które mają po 80 tys – 1 mln), bo taki hashtag po prostu nie zadziała.
- Jeżeli Twoim targetem jest polski odbiorca, skup się na Polskich hashtagach. Jednak nie rezygnuj do końca z angielskich. Tam też znajdą się nasi rodacy 🙂
- Uważaj na zbanowane hashtagi. Potrafią wyzerować nam zasięg danego posta.
- Analizuj i wyciągaj wnioski z publikowanych postów, klikając w “Zobacz statystyki” – zwracaj uwagę na dolną sekcję “Wyświetlenia”. Sprawdzaj, ile odbiorców trafiło na Twój post z hashtagów.
Możesz sobie ułatwić dobieranie hashtagów za pomocą dodatkowych aplikacji. Szczerze polecam serwis internetowy IQHashtags. Pozwala również na sprawdzanie, jakie hashtagi są zbanowane.
Jak planować i testować przyszły wygląd swojej siatki zdjęć? – Swojego Feed Instagrama
Ostatni krok to zaplanowanie publikacji swoich zdjęć. Istnieją darmowe aplikację, w których możesz to zrobić. Dzięki takim programom możesz spojrzeć na to, jak feed, to znaczy planowane zdjęcia, będą wyglądać obok siebie. Gdy jakieś zdjęcie nie wygląda dobrze obok innego, po prostu je przesuwasz w inne miejsce. Super sprawa i ułatwia planowanie publikacji przyszłych zdjęć.
Uwaga! Nigdy nie korzystaj z aplikacji, które wymagają od Ciebie logowania się do Instagrama. Unikaj ich jak ognia.
Do planowania swojego feedu polecam Ci aplikację UNUM, lub PREVIEW. Wystarczy zainstalować jedną z aplikacji, zaimportować zdjęcia i zacząć planowanie. Jest to turbo proste, ale jeżeli będziesz mieć z tym problem – odezwij się do mnie na Instagramie @przechowanepl. Pomogę 🙂
To by było na tyle. Wiem, że wszystko jest opisane skrótowo i na każdy temat można spokojnie napisać osobny artykuł, ale to, co czytasz, powstało po to, aby w skrócie zobrazować, ile to wszystko wymaga pracy. Daj znać w komentarzu, z jakich korzystasz aplikacji i dlaczego. Jak podchodzisz do sprawy prowadzenia konta na instagramie. Czy robisz to dla przyjemności, czy może rozwijasz swoją markę. Zostaw namiary na swoje konto na Instagramie, z chęcią wpadnę się przywitać.
Cheers! NIech Feed będzie z Tobą!
PS Będę bardzo, ale to bardzo wdzięczny, jak podzielisz się swoją opinią odnośnie do moich rad w komentarzach. Z góry dziękuję!
Ja właśnie rozwijam swoją markę, i Instagram jest jednym z miejsc w sieci gdzie komunikuje się z odbiorcami. Zgadzam się że trzeba treści dodawać systematycznie i odpowiadać na potrzeby odbiorców. Używam lightroom do obróbki zdjęć, i właśnie pobrałam aplikację do tworzenia Stories, będę testować dzięki! I oczywiście bez hasztagów ani rusz! Ja ze względu na ideę marki używam głównie polskich #, póki co przynosi to dobry efekt. Super artykuł! Pozdrawiam Monika z betoopolska
Hej Monika 🙂 Jeżeli chodzi też o kwestie biznesowe, warto rozważyć kampanie z ads’ami – zwłaszcza gdy ktoś dopiero zaczyna. Dobrze przygotowana kampania + świetny kontent dla odbiorcy = naprawdę świetny wynik.
Dzięki! Postaram się jakoś to u siebie wprowadzić. Ja mam problem z feed. Pomimo, że staram się dodawać podobne zdjęcia o tym samym/podobnym filtrze to wszystko do siebie nie pasuje. Powinnam usunąć wszystkie zdjęcia i zacząć od nowa? Jestem ciekawa Twojej opinii 🙂 @blu3bloody
Dlatego właśnie polecam używać presetów 🙂 ponieważ dobry preset potrafi bardzo mocno narzucić styl i tonacje kolorystyczną tak jak np mój preset Amber.
Dzięki za ten artykuł, ja robię wszystko na czuja i uczę się odnaleźć na IG co nie jest łatwą sprawą pozdrawiam @jedynczukg